2017. április 19., szerda

Bipoláris április - Tippek tavaszi havazásra

Április hónapunk hű a hozzá biggyesztett „szeszélyes” jelzőhöz, azonban arra azért senki sem számított, hogy Húsvét után havazni fog. A csapongó időjárás sokkal nagyobb hatással van szervezetünk működésére, mint gondolnánk. Ilyenkor lényegesen fogékonyabbak vagyunk a felsőlégúti fertőzésekre, a krónikus betegségek tünetei felerősödnek, a vérnyomás ingadozóvá válik, nem beszélve a különböző reumatikus eredetű panaszokról.

A cél az egyensúly visszaállítása

Ha eddig nem szedtünk plusz vitaminokat, ásványi anyagokat, most néhány hétig tartsunk egy kúrát.  Különösen a C-, B-, D-vitamin fontos, illetve a cink, a magnézium és a vas. A magnéziummal ne fukarkodjunk, mehet nagyobb dózisban is: enyhíti a görcshajlamot, oldja az idegi feszültséget.

A folyadékbevitelt sem lehet eleget hangsúlyozni. A minimum a 2-3 liter, és ebbe nem tartozik bele a leves vagy a kávé. A folyadék lehet ízesítetlen gyümölcstea, zöldtea vagy sima víz is. És hogy valami konkrétat is mondjunk: minden nap 2 csésze csalántea. Vasban gazdag, salaktalanító, vértisztító hatású. Köszvényre, reumára kifejezetten ajánlott. A friss csalán is szedhető, gyűjthető már, viszont csak a friss hajtásokat szedjük le a végéről (újrahajt), az idősebb levelek rossz ízűek. (Csak kúraszerűen fogyasszuk!)

Étkezésügyben érdemes a könnyen emészthető, kevés fehér húst tartalmazó fogásokra koncentrálni. A nehéz, fűszeres, füstölt, puffasztó ételeket kerüljük. Minél több saláta és zöldség kerüljön az asztalra. Az újhagyma és a snidling kvázi az egész szervezetre jó hatással van, és általában a gyomrot sem bántja. Az új hagyma zöld részét is rágjuk el, abban van a legtöbb vitamin és ásványi anyag.

Egyes nézetek szerint szervezetünket hozzá kell szoktatni a szélsőséges időjáráshoz. Ám ezt is csak fokozatosan tegyük. Ne a legnagyobb szélben és hóesésben menjünk ki levegőzni, ha amúgy is érzékeny az egészségünk.  Helyette alkalmazzunk hideg-meleg váltott zuhanyt, erősíti az immunrendszert, élénkíti a keringést.

Valóban nehéz a napi mókuskerék mellett az egészségünkre is tudatosan odafigyelni, de ha csak egy csésze gyógyteát főzünk meg mindennap, és nyugodtan elkortyolgatjuk, már jobban fogjuk érezni magunkat. Az említett csalánon túl, heves szívdobogásra, nyugtalanságra galagonya-citromfű teát, ingadozó, magas vérnyomásra fehér fagyöngy teát igyunk, tavaszi náthára hársfavirág a nyerő. 





EZT AJÁNLJUK!


FERROCOMP® FORTE 40x tabletta
A minőségi vaspótlás!




Add a Facebook-hoz

2017. április 6., csütörtök

Kis liszt lexikon 3. - Mandula, kókusz, szőlőmag, chiamag, sárgaborsó

És végül, íme még néhány lisztféle az egzotikusabb, illetve az egyszerűbb, de meglepő alapanyagokból.

Mandulaliszt: Kedvelt, ám nem olcsó termék. Kétféleképpen készítik: vagy a mandulaolaj kinyerésekor visszamaradt úgynevezett „pogácsát” őrlik meg, vagy pedig az egész, hámozott mandula kerül feldolgozásra. Utóbbi esetben természetesen sokkal magasabb az olajtartalom, ezért talán érdemesebb utóbbi esetben egyszerűen őrölt manduláról beszélni és nem mandulalisztről. 
Felhasználásuk ennek megfelelően teljesen különböző. Előbbi nagy mennyiségű folyadékot tud felvenni, utóbbi viszont lágyabbá, levegősebbé teszi a tésztaféléket. A mandulalisztet az indiai konyhában is előszeretettel használják.

Kókuszliszt: Az eljárás ugyanaz. A gyümölcsöt zsírtalanítás után őrlik. Állaga a finomlisztéhez hasonló, jellegzetes íze miatt sütemények készítésekor használható inkább. Egyedi tulajdonsága, hogy extrém mennyiségű folyadékot képes felvenni. Sok benne az értékes tápanyag, de kalóriatartalma is viszonylag magas. Kekszeket nagyon jól lehet belőle készíteni, de egy egyszerű császármorzsa is összedobható belőle.

Szőlőmag liszt vagy finom őrlemény:  A szőlőmag áldásos hatását már régóta ismerjük - a benne lévő resveratrol nagyon jó szív- és érvédő tulajdonságú. A szőlőmagőrlemény egyedülálló értékekeivel tűnik ki a maglisztek közül. Sejtvédő, fiatalító hatású, csökkenti a vércukor- és koleszterinszintet, erősíti a szervezet ellenálló képességét, tele van polifenolokkal, vitaminokkal. Felhasználása sokrétű, de mindig csak más lisztekkel keverve optimális. (Már csak az ára miatt is…)

Chiamag liszt: A chiamag (azték zsálya) nagyon népszerűvé vált az utóbbi időben. Találkozhatunk vele pékárukban, kekszekben, készíthetünk pudingot, keverhetjük joghurtba. A chialiszt értékeit, felhasználását tekintve ugyanaz jellemző, mint a magra, omega 3 zsírsavban rendkívül gazdag, az emésztésre nagyon jótékony hatású. 

Sárgaborsóliszt:  A sárgaborsónak elég méltatlan helye van a gasztronómiában. Sokan csak ragacsos főzelékként ismerik még a régi szép idők menzáiról. Pedig salátaként, köretként, indiai ihletésű levesként is kiváló. Nem beszélve arról, hogy őrleménye is sokféleképpen használható. Készíthetünk a segítségével palacsintát, kekszet, indiai pakorát, zöldségfasírtot stb.



EZT AJÁNLJUK!

PLERUDIN® tabletta 100x - szőlőmag polifenollal és resveratrollal
Tegyünk az ereink egészségéért!




Add a Facebook-hoz

2017. március 30., csütörtök

Kis liszt lexikon 2. - Bambusz, tökmag, szezám, tápióka, nyílgyökér, cirok

Folytatjuk lisztes összeállításunkat:

Bambuszrostliszt:  Lisztállagú növényi rost, mellyel ételeink rosttartalmát növelhetjük. Pékárukhoz, kenyerekhez adagolhatjuk: mivel sok vizet szív fel, nagyon jól javítja az állagukat, a tészták omlóssá, lággyá válnak. Lassítja a szénhidrát felszívódását, ezért cukorbetegeknek is jól beilleszthető az étrendjébe.

Tökmagliszt:  A kisajtolt, száraz, héj nélküli magokat őrlik finomra. Jellegzetes ízű, illatú, zöld színű őrlemény. Nagyon jól sűrít, főzelékekhez, szószokhoz is felhasználható.  Tehetjük pestoba, pogácsába, kenyerekbe, alapvetően mindenbe, ami passzol a tökmag jellegzetes ízéhez. Panírozni is lehet vele!

Szezámmagliszt: Növényi fehérjében és rostban rendkívül gazdag! Felhasználása azonos a tökmaglisztével.


Tápiókaliszt: Maniókának, kasszávának (cassava) is nevezik. A növény kiszárított gyökeréből készítik.  Maglisztekkel keverve érdemes használni sűrítésre, kenyérsütésre, palacsintatésztába, pudinghoz. Igen népszerű alapanyag, annak ellenére, hogy tápanyagait tekintve kevésbé értékes, illetve a kalória és szénhidráttartalma is viszonylag magas.  

Nyílgyökérliszt:  Nagyon finom állagú, szinte olyan, mint a hintőpor. Íztelen, fehér színű lisztféle. Könnyen emészthető keményítő.  A nyílgyökér egy a Karib-térségben, Dél-Amerikában őshonos növény, melynek gumójából készítik a finom őrleményt.  Nagyon jól sűrít, ezért elsősorban mártásokhoz, szószokhoz, főzelékekhez, pudingokhoz használhatjuk. Általánosságban elmondható, hogy ugyanúgy alkalmazzuk, mint a sima étkezési keményítőt.  A tápiókaliszttel ellentétben bírja a savas összetevőket is, mint az ecetet, citromlevet.

Cirokliszt: A cirok ősi gabonaféle, a pázsitfűfélék közé tartozik. Gluténmentes süteményekhez, palacsintákhoz, kenyerekhez ajánlott lisztkeverékben (max. 15-20 % arányban). Jó tudni, hogy a tészták kissé sötétebbek lesznek, mintha sima lisztből készültek volna. Antioxidánsokban, E-vitaminban, vasban gazdag teljes őrlésű gabona.



EZT AJÁNLJUK!


FERROCOMP® FORTE 40x tabletta
A minőségi vaspótlás!


Add a Facebook-hoz

2017. március 22., szerda

Kis liszt lexikon 1. - Amaránt, konjak, zöldbanán, mák

A gluténérzékenység, a paleozás, a testsúlycsökkentő étrend hatalmas piacot teremtett a különleges lisztfajtáknak. Nagyon sokféle növényből, magból, termésből készítenek már liszteket, a laikus csak kapkodja a fejét, ha megáll egy biobolt vagy szupermarket őrleményes szekciója előtt. Igyekeztünk összegyűjteni a leggyakoribbakat és néhány szóban ismertetni, mit érdemes tudni róluk.

Amarántliszt: Nem túl elegánsan disznóparéjnak is nevezik az ősi, azték múltra visszatekintő amarántot. Népszerűségét annak köszönheti, hogy nagyon jól helyettesíthető vele a búzaliszt, és panírozásra is alkalmas. Főként más lisztfélékkel (tápióka, rizs)  kombinálva használják pékáruk, kenyerek, palacsinták, kekszek készítésére.

Mákliszt: A mákszemekből hidegsajtolással eltávolítják a zsiradékot, és szárazon őrlik. Karakteres ízű lisztféle, kifejezetten olyan sütemények készítéséhez, amelyekhez amúgy is passzolna a mák. Magas vastartalma miatt vérszegénység esetén különösen ajánlott a fogyasztása. Sűrítéshez, süti sütéshez, töltelékekhez egyaránt használható, mivel nagymennyiségű zsírt és folyadékot képes felvenni. Jól keverhető más maglisztekkel. 

Konjakliszt: Nincs köze a konyakhoz, annál inkább az ördögnyelvhez. Utóbbi elnevezést pedig a testsúlycsökkentés kapcsán hallhattuk gyakran mostanában. A konjak lényege a benne lévő glükomannán, egy olyan rost, ami nagymértékben tudja magába szívni a vizet. A fogyókúra támogatásán kívül fogyasztása a cukorbetegeknek is javasolt. Nagyon jól tisztítja az emésztőrendszert, méregtelenít. A konyhában sűrítőanyagként, állományjavítóként működik, de pudingot is készíthetünk belőle, illetve a tojás is helyettesíthető vele. Vízzel elkeverve zselés állagúvá válik.

Zöldbanánliszt: Magas rosttartalmánál, alacsony szénhidrát- és kalóriatartalmánál fogva szintén a fogyókúrázók érdeklődésére tarthat számot. Ahogy a nevében is benne van, a banánt teljesen éretlen, még íztelen formájában őrlik meg, azaz a lisztnek egyáltalán nincs babán íze, inkább enyhén dióra emlékeztető… A varázsszó, vagy inkább kifejezés pedig a „rezisztens keményítő”, aminek nagyon röviden az lényege, hogy szervezetünkben rostként viselkedik. Ez több szempontból is pozitív: egyrészt a banánlisztes ételtől hosszabb ideig maradunk jóllakottak, másrészt a vércukorszintet is optimális értéken tartja.  Süteményekhez, palacsintákhoz, smoothiekhoz, sűrítésre alkalmazható káliumban, magnéziumban gazdag alapanyag.





EZT AJÁNLJUK!


FERROCOMP® FORTE 40x tabletta
A minőségi vaspótlás!


Add a Facebook-hoz

2017. március 14., kedd

Fűszervarázslat 21 – A vízitorma

A vízitorma az utóbbi években nagyon felkapott lett, magja már minden nagyobb kertészetben, szupermarketben kapható. Értékes hatóanyagainak köszönhetően nagyon jó nyákoldó, epe- és vizelethajtó tulajdonságú. Fűszeres, enyhén borsos ízvilágú, levele salátákhoz keverve tökéletes!

Gyógyhatása
Rengeteg C-vitamint, kalciumot, folsavat, vasat tartalmaz, ezért vérszegénység esetén kifejezetten ajánlott a fogyasztása. Jódtartalma szintén jelentős.
A népi gyógyászat az epe- és veseműködés elősegítésére használja, de nagyon jól javítja a májfunkciót is. Kiválóan alkalmas tisztítókúrák támogatására, illetve megfázás, hörghurut esetén szintén bevethető.

Teáját emésztési panaszokra érdemes fogyasztani (kivéve fekélyek). Ehhez egy marék friss vízitorma levelet forrázzunk le 2,5 dl vízzel, 5-10 perc után szűrjük le, és éhgyomorra kortyolgassuk el.

A konyhában
Leveleit elsősorban salátákba érdemes keverni, de ízesíthetünk vele túrókrémet, vajas kenyeret, krumplisalátát, sőt, krémlevest is főzhetünk belőle. Konyhai felhasználása nagyjából megegyezik a medvehagymáéval.



Tippek:
  • Mindig frissen használjuk fel, tárolás során hamar elveszíti aromáját. Szárítani szintén nem érdemes.
  • Leveleit még virágzás előtt szedjük le. 
  • A vízitormát csak a legvégén adjuk az ételhez, és ne tépkedjük túl apróra a leveleket. A vastag szárakat mindig szedjük le!
  • Gyomor- és nyombélfekély, reflux esetén nem javasolt a vízitorma fogyasztása.

Recept

Vízitormakrémleves

Egy nagy csokor vízitormát megmosunk, megtisztítunk. Egy kis fej hagymát apróra vágunk és egy evőkanál vajon megfuttatunk. Néhány levelet félreteszünk, a többit rádobjuk a hagymára és kicsit megpároljuk. Felöntjük húslevessel (kockából is lehet) és felforraljuk. Ezután összeturmixoljuk az egészet, és felöntjük a tejszínnel. Egy merőkanálnyit kimerünk belőle, amiben simára keverünk 2 tojássárgáját.  A többi levest újra felforraljuk, sózzuk, borsozzuk, kevés citromlét csepegtetünk bele.  Végül beleöntjük a tojássárgájás levest, elkeverjük, és tálalható is. A tetejét a félretett levéllel és mandulaforgáccsal díszítjük.  


EZT AJÁNLJUK!


FERROCOMP® FORTE 40x tabletta
A minőségi vaspótlás!


Add a Facebook-hoz