2018. január 12., péntek

Egy csepp fertőzés 1. rész - Hogyan vehetjük fel a harcot a bacikkal?

Egy náthás megbetegedés tényleg képes végigtrappolni az egész családon. Valaki könnyebben, valaki nehezebben veszi az akadályt. A gyors és szövődménymentes gyógyulás alappillére mindenképpen az, ha komolyan veszünk egy egyszerű náthát is. Íme a megoldások, hogy gyorsabban múljon a megfázás!

Vitamin és nyomelemek 

C-, D-, E-vitamin, béta-karotin (A-vitamin elővitaminja), szelén, cink. Talán ezek a legfontosabbak. A vasra is érdemes figyelni, a szervezet ugyanis vashiány esetén sokkal fogékonyabbá válik a fertőzésekre. Kialakult betegség vagy gyulladás esetén viszont álljunk le a vas szedésével, ugyanis nagyon "szeretik" a kórokozók.  A természetes vitaminforrások tekintetében a citrusfélék mellett jusson eszünkbe a haza kínálat is: a savanyú káposzta, a lilakáposzta, a cékla, a retekfélék, a sárgarépa, a sütőtök, és a hagymafélék is.

Folyadék

Sok víz és tea. Nem véletlen. A megemelt folyadékbevitel segít a nyákoldásban, könnyíti a váladék elfolyósodását, így ürítését is.


Pihenés

Egy náthával nem szükséges egész nap feküdni, arra azonban ügyeljünk, hogy ne erőltessük túl magunkat sem fizikailag, sem szellemileg. 

Gyógyszerek

Orrsprayt, orrcseppet csak rövid ideig használjunk, mert gyorsan megszokható. A tengervizes permetek viszont jó szolgálatot tehetnek, megkönnyítik az orrfújást, némileg lazítják a váladékot.
Rossz közérzet miatt ne szedjünk gyógyszereket (ibuprofén, paracetamol, megfázásellenes kombinált készítmények), csak, ha indokolt, azaz fájdalom, magas láz esetén; antibiotikumot pedig  kizárólag orvosi utasításra. A náthát amúgy is vírus okozza, amire az antibiotikum teljesen hatástalan.
A köhögéscsillapítók, nyákoldók tekintetében is inkább a természetes hatóanyagú készítményeket preferáljuk. Nem múló tünetek esetén kérjünk segítséget a háziorvostól!




Gyógynövények

Csipkebogyó: többször leírtuk már, de most újra, hogy a csipkebogyót mindig áztatjuk, így benne marad az értékes C-vitamin. Este beáztatjuk, reggel szűrjük, langyosítjuk.
Hársfa: izzasztó, köhögéscsillapító
Bodzavirág: megfázás, torokgyulladás, köhögés ellen. Szintén erősen izzasztó hatású, így láz esetén is hasznos fogyasztani.
Echinacea-Bíbor kasvirág: nagyon jó immunerősítő, elhúzódó, nehezen gyógyuló nátha esetén fogyasszuk alkoholos kivonatát, teáját. Autoimmun betegeknek nem ajánlott.

Megfázásellenes praktikák, egyéb népi gyógymódok

És jöjjön még néhány szerintünk is hatásos megoldás téli betegségekre:

Fokhagyma+méz+gyömbér: összekeverni, kanalazgatni napjában többször.
Húsleves: A felsőlégúti megbetegedések egyik legjobb ellenszere. A meleg leves izzasztó hatású, simogatja a fájó torkot, a felszálló gőz felszabadítja a légutakat. És mert amúgy is nagyon jólesik!
Hagyma: A hagyma tele van vitaminokkal, illóolajai nagyon jó nyákoldó hatásúak. A hagymatea áldásos hatásairól, elkészítéséről pedig itt olvashattok.
Torma: Hasonló hatású, mint a hagyma, sőt hasonlóképpen tea is készíthető belőle. Frissen reszelve antiszeptikus hatású, nagyon jó immunerősítő jelentős C-vitamin tartalommal!

folytatjuk!


EZT AJÁNLJUK!

FERROCOMP FORTE *- A minőségi vaspótlás!



Add a Facebook-hoz

2017. december 13., szerda

Fűszervarázslat 23 – A csillagánizs

Sorozatunkban a népszerű fűszerek mellett teret szeretnénk adni azoknak is, amelyek kevésbé ismertek. Karácsony közeledtével pedig teljesen aktuális, hogy a nálunk inkább csak dekorációként használt csillagánizs gasztronómiai arcát, sőt gyógyhatását is bemutassuk.

A csillagánizs története 3000 évre nyúlik vissza, gyökereit az ősi Kínában kell keresnünk, ahol igen nagyrabecsült gyógynövény volt.  Európába egy angol tengerész, Sir Thomas Cavendish hozta be a Fülöp-szigetekről hazatérve Plymouthba. A kínai ánizs néven is ismert fűszer gyorsan népszerűvé vált Európában: belekerült a teába, forró italokba, szirupokba, süteményekbe, befőttekbe.   


Gyógyhatása
Hatóanyaga az anetol nevű illóolaj, ennek köszönheti jellegzetes aromáját.
A nálunk inkább ismert ánizsnál magasabb illóolaj tartalmú, erőteljesebb, tüzesebb aromájú. Nagyon jó köptető (nem véletlenül kerül köhögés elleni szirupokba is), gyulladáscsökkentő, antiszeptikus hatású. Serkenti az emésztést, enyhíti a gyomor- és bélproblémákat. 
A hagyományos kínai orvoslás kifejezetten ajánlja influenzajárvány idején immunerősítésre, illetve reumatikus panaszok enyhítésére.

Mibe tehetjük a karácsonyi puncson kívül?

A nyugati konyha elsősorban süteményekhez, forralt borhoz, meleg italok ízesítésére használja a csillagánizst. Az ázsiai konyha ennél kreatívabb, hiszen halat, szárnyasokat, kacsát, marhát is fűszerez vele, sőt, a híres ötfűszer-keverék egyik alkotóeleme is.  Ha nem vagyunk az ázsiai ételek szerelmesei, akkor is marad még bőven lehetőség: finoman adagolva, hozzákeverhetjük gyümölcsszószokhoz, lekvárokhoz, almakompóthoz, pudinghoz, házi készítésű likőrökhöz egyaránt.


EZT AJÁNLJUK!

CROTALGIN FORTE krém reumatikus bántalmakra




Add a Facebook-hoz

2017. december 2., szombat

Antik patikusok 5. rész - Rizsporos múlt

Sorozatunk aktuális részében régi korok hajszínezési technikái közül válogattunk néhány érdekességet. 

Receptek hajfestéshez

A hölgyek már ősidők óta festik a hajukat, kezdetben erre a célra a természetben megtalálható élénk színű gyümölcsöket, növényeket használták. A görögök különböző sárga virágokat hamuzsírral kevertek össze, ennek köszönhették aranyszőke tincseiket. Egyiptomban még kreatívabb megoldásokkal álltak elő: a hennán, kamillán túl, zsírokkal, olajokkal kevert állati vérrel is színezték hajukat. A rómaiaknak is számos receptjük volt, mivel ők a sötét hajat részesítették előnyben, hajfestékükbe mérgező ólom-acetát is került. Az idők folyamán a tealeveleket is bevetették sötétítésre vagy épp színélénkítésre.



Ugrás a póthajakkal tűzdelt, bonyolult hajkoronák korába

A XVI. századi régi Franciaországban a színezett (ibolya és vörös színű) rizsporos behintés volt a trend, a XVII. századtól pedig szigorúan a fehér.  A rizspor egyébként nem rizsből készült, hanem főként búzából. A finomra átszitált búzakeményítős púder amellett, hogy némiképp fehérítette a hajat, leplezte annak zsírosságát is, amire bizony szükség volt, hiszen hajmosásra csak ritkán került sor. Az illatos olajokból, birkafaggyúból készült pomádét előkezelésként tették a hajra, aminek köszönhetően a púderszemcsék könnyebben megtapadtak létrehozva a tiszta, ápolt haj illúzióját.

A rizspor mindemellett bőrszépítésre is szolgált: fehérített, fiatalított, hamvasított, így tettek belőle bőven a vállakra, karokra, dekoltázsra, arcra is. 


EZT AJÁNLJUK!


DERMIPSOR sampon pszoriázisos fejbőr kezelésére



Add a Facebook-hoz

2017. november 21., kedd

Lábbetegségek és deformitások 1. rész – A sarkantyú

A lábfej betegségei, például a sarkantyú, a bütyök, a lábujj deformitások, a kalapácsujj, vagy a burzitisz (nyáktömlő gyulladás) sajnos mind-mind elég gyakoriak ahhoz, hogy érdemes legyen róluk többet tudni.

A talp, a lábfejekben lévő ízületek, csontok élethosszig tartó, komoly terhelésnek vannak kitéve.  A gyakori lábfájás akár már 35-40 éves korban elkezdődhet, ami az évek múlásával csak rosszabb lesz, ha nem veszünk róla tudomást és nem járunk utána az okoknak. 


Kínzó sarokfájdalom – A sarkantyú

Sarkantyúnak a sarokcsonton megjelenő csontkinövést nevezik. A fájdalmat mégsem ez okozza, hanem a környező területek gyulladása. Ha a talpi ín (fascia) folyamatosan túl van terhelve, begyullad, és ha elhanyagoljuk, előbb-utóbb kialakul a csontkinövés. Érdemes tehát időben orvoshoz fordulni a talp-, sarokfájdalommal.  
A sarkantyú kialakulhat az Achilles-ín eredésénél is, ezt Haglund-saroknak hívjuk. (ritkább)

Mi okozhatja?
  • folyamatos túlterhelés
  • túlsúly
  • nem megfelelő lábbeli
  • egyéb lábderformitások fennállása: lúdtalp, bokasüllyedés
  • korábbi sérülések nem megfelelő gyógyulása

Otthoni kezelése

Bár igen fájdalmas elváltozásról van szó, műtétre ritkán kerül sor, és akkor is inkább a Haglund-sarok esetében.  Azon túl, hogy mindenképpen ellátogatunk egy ortopédorvoshoz, érdemes betartani az alábbiakat.
  • Az ilyen jellegű gyulladások lassan gyógyulnak ( a folyamatos terhelés miatt), ezért azzal teszünk a legjobbat, ha pihentetjük.
  • Ezt a fajta gyulladást lehet, sőt érdemes kíméletesen jegelni.
  • Naponta két-három alkalommal masszírozzuk át a talpat fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő krémmel. Erős vérbőséget előidéző krémeket ez esetben ne használjunk. Jó hatóanyag a méhméreg, a körömvirág, 
  • Talpi sarkantyú esetén használjunk sarokemelőt vagy olyan géles sarokpárnát, aminek a közepe kivehető. Ezek jól tehermentesítik a fájó testrészt.
  • Tornáztassuk a lábfejünket feszítő-nyújtó gyakorlatokkal. (A lábfej visszafeszítése 5 másodpercig, majd finoman spiccbe nyújtása.). Minden pihentetés után óvatosan mozgassuk be, mielőtt lábra állnánk. 
A rendelőben

Az orvos non szteroid gyulladáscsökkentőket írhat fel, súlyosabb fájdalom esetén szteroid injekciót kaphat a beteg, azonban fontos tudni, hogy ez mellékhatásokkal járhat, így csak egyszer-egyszer lehet alkalmazni, emellett ráadásul nagyon fájdalmas is. 
A terápiás röntgenbesugárzást is szokták javasolni, bár ez nem minden esetben hoz javulást. Alternatív megoldásként szóba jöhet a lökéshullám terápia, illetve az ortopéd orvos speciális talpbetétet javasolhat. 


Illusztráció: yodiyim/freedigitalphotos





Add a Facebook-hoz

2017. október 31., kedd

Reumás fájdalmak enyhítése 5. rész - Lazító testhelyzetek

Sokszor felmerülő kérdés, mikor ajánlott a fekvés derék- és/vagy hátfájás esetén? Az általános álláspont az, hogy akkor érdemes néhány napot pihenéssel tölteni, ha a fájdalmaink olyan mértékűek, jellegűek, hogy nem összeegyeztethetőek a fizikai aktivitással.

A megerőltető mozgás természetesen egyáltalán nem ajánlott reumás fájdalom esetén, ám a kímélő, hátizomzat erősítését, vérkeringés fokozását célzó tornáztatás jelentősen hozzájárul az ízületek mozgékonyságának megőrzéséhez, visszaállításához vagy éppen a görcsös izomzat kilazításához. De most fókuszáljunk arra, hogy mit is tehetünk akkor, ha tényleg szükséges néhány nap kényszerpihenő.


Lehetőség szerint ne hason feküdjünk, vagy ha mégis, akkor tegyünk a csípőnk alá párnát, így megelőzhető a gerinc alsó szakaszának felesleges terhelése.

Az ágynyugalom ne azt jelentse, hogy egész nap fekszünk, és nem csinálunk semmit. Óránként keljünk fel, járjunk egyet, végezzük el azokat a tennivalókat, amik nem túl megerőltetőek. Ha fájdalmaink erősödnek, újra lehet pihenni egy kicsit.

Hát- és derékfájás esetén érdemes szilárd, viszonylag kemény felületre feküdni, akár oldalt akár hanyatt. Azonban mindkét pozíciónak megvannak a saját szabályai. A gerinc számára helyes oldalfekvés úgy néz ki, hogy a térdet illetve csípőt enyhén behajlítjuk, a térdek közé párnát teszünk.  
Igen kényelmes és hátizom lazító testhelyzet, ha a földre egy polifoam matracot teszünk, és hanyatt fekve egy olyan magas székre, bútorra helyezzük a lábunkat,  amin a combunk a lábszárunkkal derékszöget tud bezárni. Fejünk alá tegyünk párnát, vagy összecsavart törölközőt.

Amikor felkelünk, mindig oldalt fekvésből tegyük, és kerüljük a hirtelen mozdulatokat!


A gyorsabb regenerálódás érdekében használjunk gyulladáscsökkentő hatású izomlazító krémet! 



EZT AJÁNLJUK!

RHEUDOL® FORTE reumakrém
A méhméreg varázsereje - Reumatikus bántalmakra


Add a Facebook-hoz